Deze pagina is voor het laatst bij gewerkt op
woensdag 1 september 2010
Er komt een boegschroef in omdat de vaste ligplaats in smal snelstromend water
is. Met de vorige boot is het eens kantje boord geweest dat vol gas met flink
roeruitslag nodig was om de boot weer recht te krijgen.
Op de foto de boegschruifbuis vanaf stuurboord gezien op 15 mei.
In maart is er in de nieuwsgroep scheepspraet een discussie op gang
geslingerd over elektrische boeg / hekschroeven met daarin een link
naar pwm regelaars. Al eerder had ik bij Klaas Mulder
geïnformeerd of een Vetus boegschroef zonder elektromotor verkrijgbaar is
en wat de prijs daarvan is. Hierbij werd mij een oud model 55 kgf boegschroef
aangeboden die op een 185 mm buis wordt gemonteerd. In de boot was een 150 mm
buis gepland en was het gat plus schelp al op maat gemaakt. Maar in combinatie
met een 4QD regelaar zou ik gek als ik dat niet deed. Dus zit er een 185 mm
boegschroefbuis in de boot.
Begin december 2005 wordt bij mijn werkgever een 8,5 kW frequentieregelaar vervangen
en de oude mag ik meenemen. Waarom? De betreffende regelaar wordt niet meer
gemaakt en een ongeplande vervanging duurt 2 dagen; we hebben het al ervaren
bij een machine. De machine waar de 8,5 kW frequentieregelaar uit komt kan
heel slecht ongepland 2 dagen gemist worden.
Dus de vervanging wordt gepland, zien hoelang de regelaar het op de boot
volhoudt. Tja dan volgt kort daarop een 4 kW motor voor de boegschroef, de al
aangeschafte wordt door verkocht.
Een boegschroef laat wat langer op zich wachten, maar geduld wordt beloond:
een 95 kgf boegschroef demo model zonder motor van Vetus. Die past exact op
een B14 schild, de motor heeft een B5 schild.
Gelukkig is van de motor een
schild los te verkrijgen. De 2e hands motor met nieuw schild is overigens
ruim goedkoper dan een nieuwe motor, de hele combinatie uiteindelijk nog
steeds. De originele motor heeft een asdiameter van 20 mm, mijn motor
28 mm; KTR verkoopt via hun webwinkel koppelingsonderdelen los, 2 M6
tapgaatjes krijg ik er zelf wel in.
Ook de motor maar eens aan de frequentieregelaar gehangen: de motor loopt als
een zonnetje. In de boot met de boegschroef eraan gekoppeld loopt het wat
rumoeriger ook als een zonnetje. Ik ben nieuwsgierig hoe het in het water gaat
draaien.
De vorige boot had een helmstok, een mooie directe besturing die je altijd
vast moet houden bij hogere snelheden. Vandaar de wens voor iets anders.
Op deze boot komt wel een helmstok, voor de liefhebbers en voor nood, maar
zelf zal ik het hydraulisch doen. Geen stuurwiel, maar sail-by-wire,
knoppenkast uit zicht als er niet
gevaren wordt en om op het voordek te kunnen sturen. Op Whitehorse vond ik dat
een heerlijke plek om te zitten.
Een hydraulisch powerpackje met frequentieregelaar met dubbele
conventionele hydraulische cilinders mogen het roer gaan bedienen.
Het geheel door gerekend
om verrassingen voor te zijn.